Wednesday, August 10, 2011

Seorang emak boleh menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak tidak boleh menjaga seorang emak..[part I]

Fuhhh..
Salam...
Dah selesai teraweh?
Dah moreh?
Hope semua sudah la ea..


**********************************

Korang pernah dengar tak..


"Seorang emak boleh menjaga sepuluh orang anak tetapi sepuluh orang anak tidak boleh menjaga seorang emak"


Aku setuju dengan ayat tersebut..
Berdasarkan pandangan keamatan aku terhadap persekitaran dan sekeliling orang yang terdekat telah membuktikan kata-kata itu amat benar sekali..


Mungkin satu keajaiban bahawasanya sepuluh orang anak berjaya menjaga seorang ibu tanpa sekelumit rasa tidap puas hati atau menimbulkan pergaduhan..


Satu keajaiban juga jika sepuluh orang anak itu bersama-sama menjaga seorang ibu tanpa mengharapkan sesen dari ibu tersebut..


Memang keajaiban jika situasi tersebut berlaku..Sekiranya ada, sila buktikan dan ternyata anak-anak itu memang terdidik dan tahu akan tanggungjawab sebagai orang anak..


Situasi itu memang aku sangat respek gila-gila sebab mungkin 1 dalam trilion juta orang akan berlaku..
Berdasarkan fakta apa?

Realiti..







Berbalik kita kepada realiti dan bukan kepada keajaiban..
Sedarlah si anak bahawa Syurga itu di bawah tapak kaki ibu..
Kasihanilah ibumu..
Sesungguhnya saat-saat tua itu beliau amat memerlukanmu..
Jangan kau tangisi pemergiannya jika kau mengabaikan ibumu..
Temani beliau disaat nafanya masih utuh.
Temani beliau dengan berbicara apa sahaja..
Si anak..
Kau tidak pernah mengalami saat tua itu
Sebab kau masih dengan hal duniawi
Sedangkan adakah hal duniawi itu akan menjamin pertolongan kau di SANA
Renung-renungkanlah !!



p/s : mungkin aku salah seorang anak yang tidak memahami isi hati seorang ibu tetapi aku berharap saat masanya aku bersama emak tak kira apa yang berlaku..
p/s : aku ada satu cerita berkaitan dengan entry ini..nanti aku update lagi ea..mood tak berapa stabill...



Makkk... Along sayang makk..Huhu



10 comments:

Luqeem™ said...

hebat tu..emak mithali

Umie Artoqiemie said...

Aku sayang Omak akuuuuu...
budus la anak2 yg x hargai mak mereka time tua..
rasa nak cekik2 je..
erghhh!!

btw, kiteorg traweh sini xde moreh.

Ahmad Hisyam (Lighta Shadowee) said...

Lawatan rasmi Lighta Shadowee ke blog anda ;)

- Jom join Segmen Rekemen Blog Bersama LIGHTA SHADOWEE

- DUIT RAYA RM500 & banyak lagi HADIAH MENARIK untuk dimenangi. Cepat-cepat klik SINI!

KaSiH ILLAHI said...

semoga kita semua berusaha memperbaiki diri dan iman agar menjadi seorang anak yg soleh/solehah...wallahua'lam..

cik violet said...

@Luqeem : tu la..

cik violet said...

@ Umie Artoqiemie : memang..tu anak tak kenang jasa kan..huhu

ow yeakea..xsemua tmpt ad moreh ek ;)

cik violet said...

@ Ahmad Hisyam (Lighta Shadowee) : insyaallah..kalau berkesempatan join ;p

cik violet said...

@ KaSiH ILLAHI : semoga dengan kehendakNya..Amiinn :)

tiefazatie said...

sgt syg mak..=)

btw..nie link like tue..pjg sgt nie..adeh

https://www.facebook.com/media/set/?set=​a.10150278373289670.348484.661829669#!/p​hoto.php?fbid=10150278383294670&set=a.10​150278373289670.348484.661829669&type=1&​theater


tq ye

cik violet said...

@ tiefazatie ; okayy ;)

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK