Friday, October 28, 2011

[LELAKI] Korang tak malu ke tak pergi solat JUMAAT ?

Salam Jumaat
Kenyang sudah makan ayam masak merah..



Hari Jumaat.
Solat Jumaat.
Tapi kenapa masih ramai melepak di kedai makan, shopping compleks saat azan berkumandang?
Kenapa mereka masih lagi statik saat khutbah disampaikan.?
Kenapa mereka tiada rasa malu duduk di tempat awam ketika mereka yg lain bersolat jemaah di masjid?
Mereka itu berjantina lelaki atau perempuan?
Tengok fizikal sah sah lelaki..




Tetapi aku pelik dorang sangat tak rasa apa-apa bila tak pergi solat Jumaatkan..
Boleh lagi sambung borak..
Macam tak ada apa-apa berlaku..
Aku yg malu tengok situasi nih..
Dan ada jugak yg da beruban masih statik tak bergerak ke masjid..




Kenapa jadi macam ni ea?
Kenapa berlaku di negara kita ea?



Sedangkan negara lain saat-saat mereka tengah berperang bila tiba masuk waktunya azan, mereka akan bersolat secara berjemaah.






Ketika berdemonstrasi pon mereka mampu solat dimana sahaja.
Kita?
Negara kita?
Ketua bagi keluarga kita?
Dimana mereka..
Di kedai makan.
Secara terang-terangan menonjolkan diri tak bersolat.







Sepatutnya aku memang tidak layak untuk bercakap isu ini.
Yea kita semua tidak sempurna.
Tapi makin lama makin tiada rasa malu.



How to solve it.
Tepuk dada tanya selera.
Itu kewajipan individu masing-masing.




Wallahu a'lam.


p/s : Semoga dikalangan keluarga sahabat handai rakan terdekat terhindar daripada situasi ini. 





3 comments:

syahirooAhmad said...

3 kali tak pi solat jumaat tanpa sebab yg munasabah, hati leh gelap..

maybe diorg ingat azab dosa tu macam kene geget ngan semut.. sebab tu amik ringan..

ღ nurrul ღ said...

lelaki2 nie nmpaknya belum ada hidayah untuk ke masjid solat jumaat berjemaah... takpelah.. semoga suatu hari nanti pintu hatinya terbuka untuk solat jumaat..

sama2 kita doakan. :)

Mohd Zakwan said...

tadi waktu solat jumaat.. ada kedai makan kat sebelah masjid.. selamba je ada seorang laki ni makan , azan kedua dah berkumandang tu ..haish ape nak jadi kan ?
Jom dapatkan ikon laman sosial yang comel2 kat SINI(ada 50 set, pilih mana yang berkenan :D )

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK