Tuesday, April 17, 2012

TIPS SEO : Trafik tinggi di blogspot



Blogger tak lari dengan tips dan tutorial.. Macam-macam tips / tutorial yang dikeluarkan oleh blogger.. Setiap tutorial berbeza mengikut acuan minda setiap blogger.. Ada yang baru sekolah rendah sudah mampu buat tutorial sendiri yang kadang tu kita yang umur 20-an ni tak terfikir mengenai tutorial tersebut..


Aikk, bahasa yang agak baku di Coretan Hati.. Hehe.. Nama tajuk adalah TIPS SEO, sudah tentu kita berbahasa formal agar semua pembaca boleh memahami setiap bait patah perkataan yang ditaip.. Dalam berblogging untuk mencapai satu kepuasan, sudah tentu pada entry masing-masing.. Tapi ada certain blogger, entry sekadar tangkap muat mampu menarik trafik yang tinggi.. Certain blogger mempunyai entry yang sangat berkualiti tetapi tidak mempunyai pengunjung yang ramai..


Bahasa ringkas untuk menjawab persoalan di bawah .Bahasa baku diabaikan sementara;p


****


Kenapa semua ini berlaku ?
Jawapannya dengan bermain SEO.


Pulak dah SEO tu apa?
SEO, ringkasan bagi Search Engine Optimization. Bahasa yang mudahnya, macamana entry yang kita taip ni dipaparkan pada muka hadapan Google, Yahoo etc. Contohnya, korang nak search cara memasak sotong sambal / resepi sotong sambal. Bila da search tu, entry kita berada di page pertama atas sekali. Itu dinamakan SEO. 


Perlu ke main SEO ni ?
Perlu untuk mereka yang sangat suka orang melawat blog dorang. Rasa tersenyum-senyum kambing je kan bila ramai pengunjung datang melawat blog kita. Hehe.. Lagipon sambil-sambil tu dapat jugak kenalan baru. Sambil berkenalan apa kata sumber tu digunakan untuk pendapatan kita. 
Contoh : -Trafik kat nuffnang naik
- Income Churp churp bertambah
- Income says.my pon mencanak-canak.


Macamana nak guna SEO ?
Caranya kita kene banyak guna keywords.. Keywords macamana? Contoh, korang nak bercerita pasal Trip ke Jogjakarta bersama Kekasih Hati. Korang tempek la gambar-gambar masa di Jogjakarta tu. Tak pon cerita apa yang menarik di sana. Kenapa kita perlu kesana.. Dari situ korang dah tarik ramai pengunjung if korang cerita tempat-tempat menarik dan bajet ke sana. 


Tak paham jugak ?
Tak pon paling senang entry mengenai hiburan. Sekarang tengah hot program MENTOR, VERSUS, MANIA, SUPER SPONTAN. Contoh, korang amiklah salah satu program tu, cerita kelemahan / kelebihan, artis yang korang suka, selitkan sekali biodata / gambar. Dah paham kan. Bagus ! Bab retis cepat je korang paham ea.. Hehe


#tu je la kot yang terpiki.
#ada cadangan / komen, sila tuju petak komen.


#trafik aku cenonet je.
#kene belajar banyak lagi. huu



8 comments:

Unknown said...

masyukla dye ni..ahaha

Azlina said...

KENA PANDAI SEO KAN NAK TRAFIK MAINTAIN...

cik violet said...

@Drakula Comel xla masyuk sgt.. hehe

cik violet said...

@Lin Azlina betol2..setuju dgn sis :)

fieda said...

tu ler nk kena pandai mcm blogger2 otai kan..

cik violet said...

@fieda tau xpe..kene pandai explore :)

Admin said...

As-Salam.
Tengah mencuba teknik SEO Onpage dan memahaminya ... betul atau tidak, sekadar penelahaan sendiri je:

Tips SEO untuk blogspot

Afasz said...

hebat. tahniah

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK