Friday, January 22, 2010

kegemaran perokok tegar

apa kegemaran perokok tegar??

ofkosla rokok...

tapi apa ada dalam sebatang rokok?

macam2

salah satunya 'nikotin'

apa itu nikotin?

mengikut sumber pakcik wikipedia nikotin ini adalah sejenis sebatian organik yang dijumpai dalam pokok tembakau. daun tembakau mempunyai nikotin yang paling tinggi.

apa sebab perokok ni suka sangat menghisap rokok??

mungkin sebabnya nikotin ini boleh merangsang metobolisme badan. nikotin boleh meningkatkan denyutan jantung dan tekanan darah. salah satu sebab mengapa perokok berbadan kurus adalah disebabkan nikotin yang ada dalam rokok itu boleh menghilangkan selera makan.

seronok ke hilang selera makan. pada aku, hilang satu nikmat yang ada pada perokok. kerana bagi aku dapat mengisi perut dengan makanan yang berkhasiat adalah satu nikmat yang tidak terhingga yang boleh membuatkan kita senyum seharian kerana dengan makan makanan berkhasiat, maka tubuh badan kita dapat menjalankan fungsi masing2 dan memberikan kita tenaga untuk melakukan sesuatu pergerakan dengan aktif. daya kecergasan kita juga akan meningkat. jadi, kepada perokok, sila lah buang tabiat yang suka merokok tu. bukan nya elok pon. asap rokok yang korang hembuskan tu boleh membunuh orang sekeliling. aku sangat benci dengan asap rokok. sebab pe?? sakit sangat dada aku nih. boleh sesak nafas taw. kasihanilah orang sekeliling. janganla merokok lagi.

penat aku membebel. sekian.

4 comments:

Ashiya Mizuki said...

wah...
info y bgus violet...
mntap r ble violet brkate2 kn...
bangga ashiya brkwn ngn violet nie...
hoho..
violet...
nasihatkn lh owg y trdkt ngn kmu 2 yer lau xnk skit dada n hilang selera mkn...
=))

violet VC said...

ha?
mantap?
pe y mantapnye cik ashiya...
kate2 y dicopy je dr pacik google..
hehe...
owg tdkat sy ialah cik ashiya...
cik ashiya 2 kuat je slera mkn nye...
hehe

MrS ShaHriL said...

hye kak farhah..ceramah psl rokok ke...hehehhe...

violet VC said...

aiyoo...sape mRs shahril ni ek?

hurm....

sila perkenalkan dri anda..

=DD

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK