Thursday, August 4, 2011

Industri Perdagangan Rambut

Industri perdagangan rambut..
Nama perdagangan tu macam gerun kan..
Aku tak pernah dengar rambut boleh didagangkan..
Biasanya kita selalu dengar manusia menjadi barang dangangan..
Kali ini rambut pon boleh jadi barang dagangan..
Asal kan apaapa sahaja boleh didagangkan janji mendapat keuntungan..


Banyak mana rambut digunakan untuk berdagang ekk?
Mesti korang pon tertanya-tanya kan..
Emm..banyaknya rambut sebanyak bertan-tan rambut panjang dipotong setiap hari..
Kemudian rambut itu dijual dalam jualan lelong atau pemborong..
Pemborong akan mengurus dan mengeksport rambut untuk kegunaan seluruh dunia..


Amalan ini menjadi kerja sampingan yang menguntungkan bagi pihak kuil yang terlibat dengan urusan penjualan rambut tersebut..
Pihak kuil menggunakan duit hasil keuntungan untuk digunakan dalam aktiiviti kebajikan..
Sebahagian pembekal telah melakukan sendiri perniagaan dengan memotong rambut mengikut kehendak pemborong..


Mesti korang tertanya-tanya kan mana pihak kuil dapat kumpul rambut yang bertan-tan tu..??
Kita tahu kan masyarakat India melakukan amalan mencukur rambut..
Kebanyakan masyarakat India akan memotong separuh rambut atau mencukur semua rambut mereka..
Semua itu bergantung kepada individu masingmasing..



sumber ; google

Biasanya, pada hari festival keagaamaan , kirakira 1000 orang termasuk 50 - 60 wanita yang menjalani ritual memotong rambut di kuil-kuil..
Wanita India merupakan tulang belakang dalam industri ini..


Rambut masyarakat India

sumber ; google

Kenapa industri perdagangan rambut ini begitu terkenal ??
Ini kerana terdapat pelbagai salun di Amerika Syarikat dan Eropah mempunyai permintaan yang tinggi terhadap penyambungan rambut..
Dan rambut masyarakat India adalah merupakan rambut yang dikehendaki kerana ia menyamai dengan rambut asal orang putih..
Rambut semula jadi masyarakat India yang berwarna hitam menyamai rambut kaum afrika..
Bila diwarnakan rambut tersebut menyamai warna rambut orang eropah atau AS..



Ha, agakagak korang berapa la harga rambut ni dijual ekk??
Korang nak tahu 1kg rambut yang dipotong di India dan secara purata boleh dijual dengan harga AS$250..
Bila diconvert ke RM menjadi RM 735 1kg..
Wahhh...Banyak gak tuh..


sumber ; KOSMO



Lepas tu mesti semua rambut ni diproses then buat rambut palsu atau rambut sambungan yang terkenal dikalangan artiss..
Errr..Kalau korang la kan.. Sanggup ke pakai rambut yang sudah menjadi bekas orang lain yang kita tak tahu asal usul dia macamane..
Then kita tak tahu rambut tu asalnya sihat ke atau berpenyakit ke..


Kalau tanya aku, konpem aku reject rambut palsu dan sambungan rambut..
Geli menggunakan bekas orang lain..
Haha..


Just my feeling about this issue..
Korang macamane??
Kalau ada pendapat..
Bagi la dekat komen ekkkk
...




p/s ; semoga malam ini terawih kita diterima..samasama berdoa..senyum..

6 comments:

iMah said...

ho ho ho...
mahal jugak harge rmbut2..

Mr.Oren said...

perghh....syok la orang india..
dia ada hubung kait dengan mat salleh..HAHAHAHAH~

cik violet said...

@imah ; tu la .. mahal kan..hoho

cik violet said...

@Mr. Oren ; connect secara tak lgsg..haha

Popoi said...

pehh,, leh wat bisnes nih! ehhe

cik violet said...

@popoi ; jom wat bisnes..hehe..kayo2 ;p

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK