Sunday, November 7, 2010

Perlis Banjir, Rupanya Adik di Perlis.



Menurut myMetro mutakhir, Mangsa Banjir di Perlis Berkurangan...

----------------

KANGAR: Keadaan banjir di Perlis semakin surut tetapi 8,645 mangsa daripada 1,217 keluarga masih lagi ditempatkan di lebih 30 pusat pemindahan sehingga pukul 1.30 tengah hari ini.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Perlis, berkata, angka itu akan terus berkurangan kerana paras air semakin surut.


Sehingga malam tadi, lebih 9,500 masih ditempatkan di pusat-pusat pemindahan dan kebanyakan mangsa dibenarkan pulang pagi tadi.

Sementara itu, kesemua jalan di bandar Kangar kini boleh dilalui oleh semua jenis kenderaan dan pusat-pusat perniagaan beroperasi seperti biasa.


Cuti hujung minggu hari ini, memberi peluang kepada mangsa-mangsa banjir yang dibenarkan pulang ke rumah masing-masing untuk membersihkan rumahnya akibat kesan banjir yang melanda rumah mereka.--Bernama

Sumber : HERE

----------------------

Oke, itu berita terbaru yang saya baca di myMetro. Masa kejadian puting beliung di Perlis, saya ada terbaca berita tersebut. Tapi masa tu langsung tak teringat adik lelaki saya berada di sana. Then, bila kejadian banjir di Perlis, saya masih tak teringat adik sendiri. Langsung tak bertanya apa habar dia kat sana. Tup tup cik Ashiya tibak tibak ingatkan :


Cik Ashiya : Eh, bukan akmal ada kat Perlis ke?

Saya : Aah la..Macamane bole terlupa dia kat sana. Padahal ada berita pasal puting beliung hari tuh. Apa punya akak la saya kan. Aiyaa...


Antara butir bicara saya bersama Cik Ashiya selepas membaca berita mengenai kejadian banjir di Perlis dan Kedah. Pas tuh terus mesej si adik tanya khabar. Mujurlah di Uitm tak terlibat dengan banjir. Cuma jalan di Bandar Kangar ditutup. Bekalan makanan untuk student Uitm pon tersekat. Adik makan megi aja. Tak taula bapa lame depa makan megi jah. Dengar ari tuh tak dak air plak. Dugaan dugaan.


-Mangsa banjir, Adik Laki-


Perkara yang sama terjadi masa saya di Matriks Johor. Tahun 2005, tahun malapetaka bagi rakyat Johor yang terlibat dengan kejadian banjir. Ingat lagi tak? Masa tuh Matrik tak banjir tapi tak dak bekalan air. Sebab, empangan di Muar pecah kalau tak silap. Da tuh coti seminggu pulang kampung Batu Pahat. Kampung banjir masuk dalam rumah. Mujur ada rumah atas.


Sebenarnya, kejadian banjir disebabkan perbuatan manusia jugak. Cuba renungkan di sebalik kejadian dan tragedi tu merupakan suatu pembalasan dosa yang pernah kita lakukan kan.? Kalo bukan kita yang lakukan, mungkin saudara se-Islam kita. Sama sama kita saling mengingatkan ea...MySpace




SuaraBisikBisik : Nak tahu kesah Wanita Bergincu dan Wuduk?? KLIK SINI

6 comments:

Ashiya Mizuki said...

entah, ape lah kak long ni...boleh plak lupa adk sndiri erk..isk3..huhu..

dugaan banjir..adakah Terengganu juga bakal begitu? mintak dijauhkanlah..amin

Roxy zai said...

hehhehe..cmne leh terlupa???ehhehe..nasib baik dia xpape=)

violet VC said...

cik Ashiya : tu la pasal..nampak sangat akak jenis xkesah kan..muahaha..

mintak2 Negeri Penyu selamat dari apa2 kejadian ea ;)

violet VC said...

Zai : tu la pasal..nasiib die ok jah..hehe

Ashiya Mizuki said...

insyaallah..doakan juga yer violet

violet VC said...

orait..insyaallah, ashiya ;)

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK