Saturday, November 6, 2010

Lagi Bas Kemalangan di Jalan Pekan-Nenasi



MASUK SUNGAI...bas ekspres Transnasional yang membawa 33 penumpang terjunam di Kilometer 20, Jalan Pekan-Nenasi, dekat Pekan, malam kelmarin.

MASUK SUNGAI...bas ekspres Transnasional yang membawa 33 penumpang terjunam di Kilometer 20, Jalan Pekan-Nenasi, dekat Pekan, malam kelmarin.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PEKAN: “Pemandu ini berhenti rehat nanti, aku nak tegur. Bas ini terlalu laju...aku seram,” itulah keluhan terakhir Ismail Naqiuddin Hamdan, 25, kepada rakannya sebelum dia mati lemas apabila bas ekspres Transnasional dinaikinya melanggar penghadang jalan dan terjunam ke dalam tali air di Kilometer 20, Jalan Pekan-Nenasi, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, bas ekspres yang membawa 33 penumpang dalam perjalanan dari Johor Bahru, Johor ke Kuantan turut mengakibatkan empat penumpang wanita cedera dan dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan.


Penumpang bas lain yang cedera ringan menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Pekan (HP), di sini, sebelum dibenarkan pulang.

Ismail yang berasal dari Taman Cenderawasih, Kuantan, menaiki bas ekspres berkenaan bersama rakannya, Shukri Zahat, 25, untuk pulang ke Kuantan selepas tamat menghadiri kursus teknologi maklumat di Senai, dekat, Johor Bahru.


Mengimbas kejadian, Shukri yang duduk di belakang Ismail Naqiuddin berkata, arwah sempat memberitahu kepadanya bahawa dia berasa tidak sedap hati berikutan bas itu dipandu laju.


Menurutnya, tidak sampai lima minit selepas arwah mengeluh demikian, bas ekspres berkenaan merempuh penghadang di kiri jalan sebelum terjunam dalam tali air menyebabkan arwah tercampak ke depan.


Katanya, dalam keadaan cemas dan gelap-gelita, dia cuba mencari arwah namun gagal berikutan bas ekspres berkenaan mula dimasuki air menyebabkan dia terpaksa bertindak memecahkan cermin dalam usaha untuk menyelamatkan diri.


“Ketika itu keadaan amat cemas dan sebahagian penumpang menjerit malah ada yang menangis kerana ketakutan sebelum keluar menyelamatkan diri melalui pintu kecemasan serta cermin yang dipecahkan.

“Saya juga berasa tidak sedap hati dan terkilan kerana kata-kata arwah mahu menegur pemandu itu supaya memperlahankan kenderaan tidak kesampaian,” katanya ketika ditemui, semalam.


Seorang lagi penumpang, M Marippan, 19, berkata dia yang duduk di barisan belakang cedera di dagu dan tangan sebelum keluar menyelamatkan diri melalui cermin yang dipecahkan pemandu bas.


Menurutnya, dia dan bapanya pulang ke Kuantan untuk menyambut Deepavali bersama keluarga bersyukur kerana terselamat namun pengalaman terbabit dalam kemalangan menaiki bas mungkin tidak dapat dilupakan selama-lamanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Pekan, Superintendan Yahaya Othman berkata, mayat mangsa lemas terbabit dihantar ke HP untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya pagi semalam.


MAUT...jenazah Ismail ditutup kain selepas dikeluarkan dari bas.

Maut. Jenazah ditutup kain selepas dikeluarkan dari bas.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Lagi lagi cerita bas kemalangan. Masuk kali ini, ini kejadian kemalangan bas kali ketiga selepas tragedi 10-10-2010 perjalanan dari Melaka. Kali ini perjalanan dari JB ke Kuantan. Salah siapa sebenarnya kalau tidak pemandu bas. Mereka bawa bas terlalu laju. Pemandu bas harus sedar yang beliau membawa bukan seorang nyawa tapi berpuluh nyawa yang berada dalam bas. Kepada pemandu bas yang lain, diharapnya dapat menjadikan kejadian ini sebagai iktibar. Ini kerana musim cuti hampir tiba. Ramai pelajar akan pulang ke rumah menggunakan perkhidmatan bas. Jadi, pandulah dengan cermat, sayangilah nyawa penumpang dan nyawa anda wahai pemandu bas. Kurangkan kelajuan di musim musim hujan ini.


Sumber : HMetro


6 comments:

Ashiya Mizuki said...

tiba2 terasa cuak untuk naik bas...cmner ni??..kalo xnaik bas, cmner nak alek kan..adoi..

Kazaztan Team said...

sakit hati...geram...menyampah...rasa nak meyumpah aje...tp ape kan daya...pemandu2 nie manusia juga...masing2 ada akal & perasaan...org gila je yg masih berperangai mcm nie...tolonglah...rasa nak gie mrayu kat pemandu bas...tolong la...berhati2..mereka semua ada keluarga, ada ibu bapa, ada anak...

selipar terbang said...

sedih, sbb arwah tu senior saya mase kt politeknik....

violet VC said...

Ashiya : da selamat sampai pon..nanti dtg sni, pesan kat pacik bas, molek2 ea pandu ;)

violet VC said...

kazaztan ; rilex2..jgn sampai menyumpah ea..

tu la pasal, dorg ni ikut sedap kepala dorg je kan..bukan nyawa die je y die bawak, ramai lg nyawa kat dalam bus tu y die kene jaga..huhu...

violet VC said...

selipar terbang ; innalillah..malam jumaat ni sedekah kan yasin ea..

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK