Monday, December 23, 2013

Student dilemma



Assalamualaikum.



Kelmarin, aku join satu seminar yang bertajuk SEMINAR JOM HEBAT PASCASISWAZAH 2013 di Fakulti Perubatan, UPM anjuran Malaysian Postgraduate Workshop Series (MPWS). First time pergi bengkel yang membincangkan mengenai Zero Draft sehingga ke peringkat analisis. Banyak term & software yang sememangnya tak familiar dan baru dengar ketika bengkel nih -___-


Walaupun, agak blur mulanya penggunaan Mendeley, AMOS, ATLAS, RASCH MODEL, tetapi selepas bengkel. Hmmm. Aku kene explore semua nih! Especially Mendeley & Atlas. Sangat berguna dalam Literature Review dan trace reference. Kedua software ni memang mendorong untuk menulis cara cepat. Memang akui. Kelemahan aku sendiri dan student lain, bila belum start menulis, banyak giler benda yang kita nak tahu semakin tidak tahu. Benda selalu bermain dekat kepala, then selalu visual how to harmonize them. This first year very tough to me! Really. Dah kene warning. Dah diberi motivation. Tapi. Ntah. Still stuck.


Inilah jalan yang dipilih. How hard the situation, u must kene tempuh jugak. Ini jalan yang kau pilih. Tiada jalan bersimpang. Jalan yang lurus. Kau yang nakhodakan supaya jalan itu tidak terbabas.


Kadang-kadang memang tak kuat bila asas kau sememangnya tak cukup kuat -__-
Makin explore, makin tak tahu.
Selalu dah orang sekeliling cakap.
Mulakan dengan menulis.
Aku cuba sahut itu.
Tolong jangan expect yang tinggi-tinggi dari aku.
Ilmu aku baru sejengkal. -___-



p/s : Allah sudah tentukan yang terbaik untuk hambanya. Mutiara itu selalu menemani.






No comments:

Copyright © 2012 Reserved to Coretan Hati
Designed by Kay SBK